Pidä itsesi kunnossa – jaksat paremmin

Kategoriat
Artikkelit Päivitetty 05.05.2020 klo 16:38

Osa 1: Fyysinen hyvinvointi

Monipuolinen ja itselle sopiva liikunta tukee terveyttä läpi elämän, ja jumppatuokioita onkin hyvä harrastaa säännöllisesti. Liikuntapaikkojen ollessa suljettuna voit ylläpitää lihaskuntoasi, vetreyttäsi ja niiden mukana tulevaa hyvää mieltä myös kotonasi!

Liikunnalla on tutkitusti paljon hyviä vaikutuksia fyysiseen terveyteen ja se sopii kaikille iästä riippumatta, kunhan löytää itselleen sopivan ja turvallisen harjoitustason. Liikunta vaikuttaa kehoosi monella tavalla jo heti jumppatuokion aikana, sillä se vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoasi. Kun verenkiertosi vilkastuu, sydämesi pumppaa enemmän verta, hengityksesi tehostuu ja lihaksesi saavat enemmän happea. Kaiken tämän tunnet hyvänä ja energisenä olona. Lisäksi voit tuntea itsesi vetreämmäksi, sillä nivelten liikelaajuudet lisääntyvät.

Liikunnan ei tarvitse olla tylsää, sillä siihen voi yhdistää monenlaista jumppaa ja liikettä. Yhdistele kevyttä ja reippaampaa kävelyä ja hyödynnä kävelysauvoja ulkona liikkuessasi. Muista myös tehdä lihaskuntoa, tasapainoa ja notkeutta parantavia harjoituksia, sillä ne palvelevat sinua myös jokapäiväisessä elämässä. Kotona oleilu ei ole este jumppaamiselle tai aktiivisena pysymiselle. Mainioita ohjattuja jumppavideoita löydät tämän artikkelin lopusta.

Lyhytkin liikuntahetki tekee hyvää

Lyhytkin jumppa tekee hyvää, ja se aktivoi kehoa monella tapaa. Jo kevyt liikuskelu vaikkapa kotona tai lähiympäristössä vilkastuttaa verenkiertoasi sekä vetreytttää niveliäsi ja lihaksiasi – tämä tapahtuu jo siinä, kun nouset vaikkapa ylös tuolista! – Kannattaa välttää pitkää paikallaan olemista ja tauottaa esimerkiksi television katselua, Kymsotella Kouvolan kotikuntoutuksessa työskentelevä fysioterapeutti Päivi Inkilä kannustaa.

Monipuolisen liikunnan avulla ylläpidät myös omaa toimintakykyäsi. Toimintakyvyn ylläpito on meille kaikille tärkeää. Jos toimintakyky heikkenee, voi arkisten askareiden parissa puuhailu muuttua hankalaksi. Hengästyt nopeammin ja kävely voi tuntua raskaalta. Toimintakyvyn heikkeneminen voi olla myös vaarallista. – Jos esimerkiksi tasapainosi pääsee heikkenemään, niin kaatumisvaara voi lisääntyä, Inkilä muistuttaa. Älä kuitenkaan huolestu, sillä voit parantaa tasapainoasi yksinkertaisilla harjoituksilla, joita voit tehdä kotona. Tutustu tasapainoharjoituksiin tämän artikkelin lopusta joko ohjatun videon mukana tai tulostettavalla ohjeella.

Liikunnasta on helppo tehdä uusi rutiini arkeen kotona ollessa. Herättele kroppa aamulla kevyellä verryttelyllä, tee päivällä lyhyt ulkoilulenkki tai lihaskuntojumppa kotona ja venyttele illalla ennen nukkumaanmenoa. Myös kaikki kotiaskareet ovat mainiota hyötyliikuntaa: siivoa, järjestele tavaroita, pese ikkunat tai tee pihatöitä. Arjen askareita tehden voit ylläpitää omaa toimintakykyäsi mahdollisimman hyvänä. Ole siis arjessasi mahdollisimman aktiivinen!


Tv-vinkki!

Hyödynnä Ylen jumppatuokiot Yle TV2:lla arkisin klo 8.50 ja 15.50. Jaksot ovat myös katsottavissa Yle Areenassa.

Tulosta kotijumppaohje!

Lataa Ikäinstituutin kotijumppa voiman ja tasapainon kehittämiseen. Mukana on myös päiväkirja, johon voit merkitä jumppakertasi. Lataa tiedosto talteen ja ota jumppa osaksi rutiinejasi!


Jumppaa videon mukana!

Ohessa on listattuna mainioita videoita kotijumppaan ja -venyttelyyn. Jumppavälineiksi tarvitset vain mukavat ja joustavat vaatteet, hyvät jalkineet sekä tukevan tuolin. Varaa lähellesi myös vettä. Muistathan seurata omia tuntemuksiasi koko harjoittelun ajan. Klikkaa linkki auki, pistä video pyörimään ja nauti liikunnan tuomasta hyvästä olosta!


Kymsoten fysioterapeuttien tuolijumppaa

Kymsoten fysioterapeutit Eija Toivanen ja Anni Väyrynen ovat suunnitelleet helpon, mutta mukavasti aktivoivan tuolijumpan. Liikkeitä on helppo seurata, ja ne voi tehdä myös pyörätuolissa istuen. Jumpasta on tehtävissä 40 minuutin tai 20 minuutin pituinen versio.


Muita videoita omatoimiseen jumppaan

Alla olevat videot esittelevät seitsemän tuki- ja liikuntaelimistöä kehittäviää, helppoa tai keskivaikeaa liikettä. Harjoituskokonaisuusdet kestävät noin 12–14 minuuttia. Haasta itseäsi rohkeasti tuntemusten niin salliessa!