Pidä itsesi kunnossa – jaksat paremmin

Kategoriat
Artikkelit Päivitetty 14.05.2020 klo 09:20

Osa 2: Henkinen hyvinvointi

Liikunta edistää monella tavalla fyysistä hyvinvointia, mutta se vaikuttaa paljon myös mielialaan. Liikunnan ja aktiivisten rutiinien merkitys korostuu meille kaikille etenkin nyt, kun sosiaalisia menoja ja hyötyliikuntaa kodin ulkopuolella joutuu rajoittamaan runsaasti.

Poikkeustilanteessa tavanomaiset rutiinisi ja tapasi ovat voineet mennä täysin uusiksi, jonka myötä myös mielesi voi olla apea – se on täysin ymmärrettävää, mutta oloa voi myös parantaa! Itsellesi sopiva liikunta ja arkiaktiivisuuden ylläpitäminen piristävät ja saavat sinut jaksamaan paremmin, sillä liikunta parantaa tutkitusti mielialaa. – Liikunnalla saat mielialaasi kohentumaan, ajatuksiasi terävöitymään ja mahdollinen stressin tunne voi keventyä. Myös unenlaatusi paranee, Kymsotella Kouvolan kotikuntoutuksessa työskentelevä fysioterapeutti Päivi Inkilä kertoo.

Kun toimintakykysi on kunnossa, voit puuhata monenlaisten askareiden parissa. Tällöin saat pidettyä arjessasi mukana myönteisiä ja mieluisia rutiineja, ja mielesi pysyy virkeänä. Jaksat esimerkiksi pitää kotisi järjestyksessä, kokeilla uusia leivontareseptejä, soitella ystäville ja sukulaisille tai lukea suosikkikirjojasi. – Etenkin poikkeustilanteessa on tärkeää, että ylläpidät itsellesi mieluisia rutiineja, Inkilä suosittelee. Lisäksi pitämällä itsestäsi huolta nyt, voit tulevaisuudessa palata sujuvasti takaisin harrastuksiin, jotka ovat nyt jääneet tauolle.

Nauti liikunnan ja luonnon vaikutuksista – myös kotona!

Oletko tuntenut itsesi poikkeuksellisen huonotuuliseksi tai apeaksi? Säännöllinen liikunta auttaa pitämään mielialasi tasapainoisena. Liikunnan on todettu voivan vähentää ahdistusta tai masennusta, joita kuka tahansa meistä voi joskus kokea. Säännöllistä liikuntaa suositellaankin monien pitkäaikaissairauksien kuten depression hoidossa ja kuntoutuksessa. – Liikunnan avulla saat kehoosi ja mieleesi muuta ajateltavaa, jolloin liikunta saattaa kääntää huomiosi pois mieltä kuormittavista asioista, Inkilä kuvailee.

Suuntaa luontoon tai pihalle, mikäli liikkumissuosituksesi sallivat sen. Muista kuitenkin pitää riittävä turvaväli muihin ihmisiin. Luontoliikunnalla on tutkitusti positiivisia vaikutuksia mielenterveyteen, sillä se elvyttää ja auttaa palautumaan mahdollisesta stressistä, mikäli esimerkiksi vallitseva poikkeustilanne on sellaista aiheuttanut. Nauti omasta pihasta, läheisestä puistosta tai lähimetsästä – luonto voimaannuttaa ja voit ihastella, kuinka luonto herää talven jäljiltä. Voit nauttia luonnon kauneudesta myös kotioloissa jumpaten kevyesti parvekkeella ja kuunnellen lintujen upeaa laulukonserttia. – Voit myös polkea kuntopyörällä luonto-ohjelmia katsellen! Inkilä sanoo. Tapoja luonnosta nauttimiseen on onneksi monia!

Kukaan ei tällä hetkellä tarkkaan tiedä, kuinka kauan poikkeustilanne kestää tai mihin kaikkeen se vaikuttaa. Siksi sinun kannattaa nyt suunnata katseesi omaan hyvinvointiisi ja panostaa niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa. – Panosta itseesi ja hyvinvointiisi sellaisen liikunnan avulla, mitä voit tällä hetkellä tehdä ja mikä sinusta tuntuu hyvältä. Yritä löytää arkeesi iloa ja voimaa tuovia liikuntatuokioita! Inkilä rohkaisee.


Lukuvinkki!

Liikunnan hyödyistä arkisiin askareisiin ja kehoon voit lukea aiemmin ilmestyneestä artikkelista.


Koetko riskiryhmään kuuluvana huolta omasta kunnostasi?

Ota yhteyttä.


Hamina, Miehikkälä ja Virolahti

fysioterapeutti Liisa Lampinen, p. 040 844 7428

Kotka

fysioterapeutti Pia Danska, p. 040 632 7393

Kouvola

fysioterapeutti Päivi Inkilä, p. 040 486 5533


Jumppaa videon mukana!

Ohessa on listattuna mainioita videoita kotijumppaan ja -venyttelyyn. Jumppavälineiksi tarvitset vain mukavat ja joustavat vaatteet, hyvät jalkineet sekä tukevan tuolin. Varaa lähellesi myös vettä. Muistathan seurata omia tuntemuksiasi koko harjoittelun ajan. Klikkaa linkki auki, pistä video pyörimään ja nauti liikunnan tuomasta hyvästä olosta!


Helppo tasapaino- ja voimaharjoitus

Videolla tehdään yhdeksän liikkeen voima- ja tasapainoharjoittelu. Harjoittelun kesto on noin 22 minuuttia.

Keskitasoinen tasapaino- ja voimaharjoitus

Videolla tehdään keskitasoinen, yhdeksän liikkeen voima- ja tasapainoharjoittelu. Harjoittelun kesto on noin 26 minuuttia. Haasta itseäsi rohkeasti tuntemusten niin salliessa!

Venyttelytuokio

Videolla tehdään rauhallinen venyttelytuokio, joka auttaa lihaskireyksiin ja vetreyttää kehoa. Venyttelytuokio soveltuu kaikenikäisille.