Kymsoten koronaviestintään muutoksia

Kategoriat
Tiedotteet Päivitetty 10.02.2022 klo 11:36

Kymenlaakson päivittäisten koronatartuntatietojen julkaisemisesta luovutaan.

Kymsote tekee muutoksia koronaviestintäänsä. Kymenlaakson päivittäisten tartuntatilannetietojen julkaisusta luovutaan 14.2.2022 alkaen. Samalla kevennetään myös muita Kymsoten koronainfon www.korona.kymsote.fi sisältöjä. Alkuvuodesta Kymsote luopui jo altistumispaikkojen julkaisusta, kun tartunnanjäljitys ruuhkautui ja jäljitys kohdennettiin vain tiettyihin riskialttiisiin tartuntoihin. Myös sosiaalisen median kanavissa koronaviestinnän määrää vähennetään ja sisällöt koskevat entistä enemmän mm. mahdollisia uusia suosituksia tai ohjeistuksia.

– Vaikka epidemiatilanne on ollut viime aikoina haastava, niin päivittäisen koronatilanteen viestinnän merkitys on suurista tartuntamääristä huolimatta vähentynyt, viestintäjohtaja Anni Björklund toteaa.

Kymenlaakson tartuntaluvut löytyvät edelleen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koronakartasta. Kymsoten muutokset koronaviestinnässä eivät vaikuta koronakoordinaatioryhmän viestintään. Kymenlaakson koronatilanne kuvataan edelleen viikoittain alueellisen koronakoordinaatioryhmän tiedotteessa.

– Vastaamme ryhmän tiedottamisen toteuttamisesta, ja tuotamme siihen esimerkiksi epidemiatilanteen kuvauksen. Muutoin kyse ei kuitenkaan ole Kymsoten vaan Kymenlaakson monitoimijaisen ryhmän viestinnästä, joten Kymsoten ratkaisu ei vaikuta siihen.

Kymsoten päätöksen takana on sekä koronaviestinnän uudelleen arviointi resurssien ja painopisteiden osalta että yleisöltä tulleet viestit.

– Erilaiset koronaan liittyvät viestintätarpeet ovat olleet lähes päivittäisiä kahden vuoden ajan ja tartuntamääriä olemme ilmoittaneet ensimmäisestä todetusta tartunnasta lähtien. Viestintää on toki muokattu aina epidemiatilanteen mukaan, mutta nyt halusimme arvioida myös perustoimenpiteet uudestaan. Koronaviestinnän työmäärä on ollut todella suuri. Nyt meillä on Kymsotessa entistä enemmän muita asioita, joiden viestintään täytyy olla mahdollista panostaa kunnolla, kuten vaikka tänä keväänä Ratamokeskuksen käyttöönotto.

– Olemme myös kuunnelleet herkällä korvalla julkista keskustelua ja meille muun muassa sosiaalisessa mediassa lähetettyjä viestejä. Selkeästi tiedon tarve päivätasolla ei ole enää sama kuin aikaisemmin ja oikeutettu väsymys niin tilanteeseen kuin viestintään kuuluu entistä vahvemmin. Tällä ratkaisulla haluamme vastata myös näihin viesteihin, Björklund perustelee.