Mitä voin tehdä itse?

Älä anna huolien rytmittää arkea

Koronavirus ja sen aiheuttama poikkeustilanne voivat herättää ahdistusta tai jopa pelkoa. Sosiaalisten kontaktien rajoittaminen saa omat ajatukset kasvamaan suuriin mittasuhteisiin, jos juttuseuraa ei ole lähellä. Huolia voi purkaa soittamalla palveleviin neuvontapuhelimiin, mutta myös omilla toimintatavoilla voi estää sen, että ikävät tunteet ottaisivat arjen hallintaansa. 

Henkisestä hyvinvoinnista on erittäin tärkeää huolehtia etenkin silloin, jos on tartunnan vuoksi päätynyt eristyksiin muista ihmisistä.


Huolta ja epävarmuutta voi sietää paremmin kiinnittämällä huomiota mm. seuraaviin asioihin:

  • Ylläpidä tavallisia arkirutiineja ja säännöllistä päivärytmiä.
  • Syö terveellisesti ja ylläpidä terveellisiä elämäntapoja.
  • Tee itsellesi mieluisia asioita kiireettä, kuten lue tai kuuntele kirjoja, katso sarjoja, tee kotijumppaa, venyttele tai opiskele jotakin uutta ja kiinnostavaa verkossa.
  • Seuraa koronatiedottamista vain luotettavista, terveysviranomaisten lähteistä: älä usko huhuihin tai kauhukuviin.
  • Pidä välillä taukoa tilanteen seuraamisesta ja anna mielellesi muuta tekemistä.
  • Tee rentoutuaksesi hengitysharjoituksia, jolloin keskityt vain rauhalliseen hengittämiseen ja olemiseen.
  • Pidä yhteyttä läheisiin puhelimitse, videopuheluilla tai viestein. Lähetä valokuvia arjesta tai yllätä vaikka postikortilla!
  • Mikäli tilanne sallii, ulkoile ja oleskele luonnossa. Liikunnan ei tarvitse olla hikijumppaa, sillä jo pelkkä raikas ulkoilma tekee hyvää.