Apua ja tukea

Älä jää yksin

Koronavirustilanne aiheuttaa suuria muutoksia elämäntilanteeseen sekä totuttuihin tapoihin, ja voi herättää paljon huolta omasta tai läheisen tilanteesta. Lisäksi vaikutukset voivat ulottua myös omaan taloudelliseen toimeentuloon, jos esimerkiksi työsuhde päättyy tai työt vähenevät merkittävästi.

Vallitseva koronavirustilanne voi mietityttää tulevaisuudensuunnitelmia tehdessä. Erilaiset puhelinpalvelut auttavat käsittelemään tilanteesta aiheutuneita ajatuksia ja antavat tarpeen tullen neuvontaa koronavirukseen liittyvistä terveys- tai asiointipalveluista. Arjen tueksi on saatavilla myös erilaista apua ja tukea.

Yleinen koronaviruspuhelinneuvonta

Valtakunnallisesti toimiva yleinen koronaviruspuhelinneuvonta tarjoaa yleistä tietoa koronaviruksesta arkisin 8–21 ja lauantaisin klo 9–15 p. 0295 535 535


Kelan myöntämät tuet

Kela hoitaa Suomessa asuvien ja Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien henkilöiden perusturvaa erilaisissa elämäntilanteissa.

Koronatilanne vaikuttaa myös Kelan tukiin, hakemusten käsittelyyn ja palveluihin. Lisätietoa löydät Kelan internetsivuilta.

Asiointiapu ikäihmisille

Ikäopastin

Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä tarjoaa ikäihmisten palveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa palvelutarpeen arviointeja ikäihmisille.

Kymenlaakson Ikäopastin

Arkisin klo 8.30-15.30 p. 05 220 6060 

Pyhtää arkisin klo 8-16 p. 040 5122 406 

Pyhtään kauppa- ja kotitalkkaripalvelu

Kohti Työtä Ry tuottaa yhteistyössä Pyhtään kunnan ja Pyhtään seurakunnan kanssa pyhtääläisille avun tarvitsijoille kauppa-apupalvelua pientä maksua vastaan. Palvelu on tarkoitettu yli 70-vuotiaille ja riskiryhmiin kuuluville, joilla ei ole muuta mahdollisuutta saada asiointipalvelua.

Pyhtään kauppapalvelu

Tilaukset edeltävänä arkipäivänä klo 8-12 p. 044 7676 717

Toimitus arkisin klo 10-13


Keskusteluapua puhelimitse

Kymsoten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasneuvonta ja -ohjaus

Asiakasneuvontaan ja -ohjaukseen voi ottaa yhteyttä, kun tarvitsee tietoja mielenterveys- ja päihdepalveluista. Yhteyttä voi ottaa itseään tai läheistään koskevissa kysymyksissä. Palveluaika on arkisin klo 8.30–15.30.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasneuvonta ja -ohjaus

Arkisin klo 8.30-15.30

p. 040 688 3784

Kymsoten sosiaali- ja kriisipäivystys

Sosiaali- ja kriisipäivystys vastaa kiireellisistä sosiaalihuollon tehtävistä sekä antaa akuuttia kriisiapua äkillisissä traumaattisissa kriisitilanteissa. Sosiaali- ja kriisipäivystys palvelee ympäri vuorokauden.

Pohjois-Kymenlaakson sosiaali- ja kriisipäivystys

p. 0400 533 595

Etelä-Kymenlaakson sosiaali- ja kriisipäivystys

p. 040 509 5111

Kouvolan kaupungin keskustelu- ja neuvontapuhelin

Kouvolan kaupungin puhelinpalvelun kautta tarjotaan ensisijaisesti keskustelutukea ja tietoa kauppa- ja apteekkiasioinnista Kouvolan alueella.

Kouvolan keskustelu- ja neuvontapalvelu

Arkisin klo 9–14

p. 020 615 1266

Nuorten Matala

Nuorten Matala -yksiköt tarjoavat matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, hoidon ja tuen arviointia sekä nuoren ja perheen tarpeeseen vastaavia hoito- ja tukitoimia ilman lähetettä.

Nuorten matala, Kouvola

Arkisin klo 9-13

p. 040 489 8246

Nuorten matala, Etelä-Kymenlaakso

Arkisin klo 9-13

p. 040 823 4255

Kakspy ry:n huolipuhelin

Kakspy ry:n Huolipuhelimeen voi soittaa missä tahansa mieltä askarruttavassa tai kuormittavassa asiassa.

Kakspy ry:n huolipuhelin

Arkisin klo 9-15

p. 05 4600 6000

Mieli ry:n Kriisipuhelin

MIELI Suomen Mielenterveysseuran Kriisipuhelimesta saa keskusteluapua koronaviruksen tai muiden asioiden aiheuttamiin huoliin. Kriisipuhelin päivystää ympäri vuorokauden.

Mieli ry:n Kriisipuhelin

Ympäri vuorokauden

p. 09 2525 0111


Mitä voin tehdä itse?

Koronavirus ja sen aiheuttama poikkeustilanne voivat herättää ahdistusta tai jopa pelkoa. Sosiaalisten kontaktien rajoittaminen saa omat ajatukset kasvamaan suuriin mittasuhteisiin, jos juttuseuraa ei ole lähellä. Huolia voi purkaa soittamalla palveleviin neuvontapuhelimiin, mutta myös omilla toimintatavoilla voi estää sen, että ikävät tunteet ottaisivat arjen hallintaansa. 

Henkisestä hyvinvoinnista on erittäin tärkeää huolehtia etenkin silloin, jos on tartunnan vuoksi päätynyt eristyksiin muista ihmisistä.

Huolta ja epävarmuutta voi sietää paremmin kiinnittämällä huomiota mm. seuraaviin asioihin:

  • Ylläpidä tavallisia arkirutiineja ja säännöllistä päivärytmiä.
  • Syö terveellisesti ja ylläpidä terveellisiä elämäntapoja.
  • Tee itsellesi mieluisia asioita kiireettä, kuten lue tai kuuntele kirjoja, katso sarjoja, tee kotijumppaa, venyttele tai opiskele jotakin uutta ja kiinnostavaa verkossa.
  • Seuraa koronatiedottamista vain luotettavista, terveysviranomaisten lähteistä: älä usko huhuihin tai kauhukuviin.
  • Pidä välillä taukoa tilanteen seuraamisesta ja anna mielellesi muuta tekemistä.
  • Tee rentoutuaksesi hengitysharjoituksia, jolloin keskityt vain rauhalliseen hengittämiseen ja olemiseen.
  • Pidä yhteyttä läheisiin puhelimitse, videopuheluilla tai viestein. Lähetä valokuvia arjesta tai yllätä vaikka postikortilla!
  • Mikäli tilanne sallii, ulkoile ja oleskele luonnossa. Liikunnan ei tarvitse olla hikijumppaa, sillä jo pelkkä raikas ulkoilma tekee hyvää.